Diriku Insan Biasa

My photo
nilai, negeri sembilan, Malaysia

Friday, August 20, 2010

Puasa Dan Aku...

Salam....maaf ana da lame x update blog ana sebab kesibukkan berkeja dan belajar memaksa ana utk terus berteleku di bilik2 kuliah...tup..tap..tup...bulan puasa pun menjelma...ana tiba2 jadi sayu kerna bila datangnya bulan puasa ni membawa 1001 memori indah ana dr kecil hingga dewasa...mari kita jelajah zaman2 kecil ana...


umur 8 tahun...
pada umur ini lah ana tahu yg dalam islam adanya bulan yg sian org xmakan dan malam br org makan...ana heran kenapa metafora dia camtu..ana tanya ibu dan arwah nenek ana,diorg cuma cakap kalo nak wet raya ana kena puasa penuh dan mereka menerangkan bla2 pasal bulan puasa dan islam..ana xpaham ape pun almklum ler jahil...dgn selamber ana capai basikal ana dan pegi ke pasar ramadan beli murtabak dan ana dgn selamber melahap murtabak tu dpn org ramai dgn xtau malu...org2 yg lalu cuma tersenyum hingga ada pakcik alim ni tegur "dik kat cni semua org islam kalo adik bukan islam dik kena makan nyorok2"
ana cakap "pakcik saya ni islam lah tgk sy mengucap"
pakcik tu balas "oh islam rupanya ingatkan hindu,cam ni dik bulan puasa ni sebenarnya kita kena menahan diri berlapar dr pagi subuh sampi lah magrib....."
pakcik tu menerangkan kepada ana secara detail tentang bulan puasa...sampai murtabak ana da nak abis..
selepas habis pakcik itu berkhutbah dpn ana dia pun cakaplah "dik kena puasa tau sbb org islam yg kuat kena puasa penuh kecuali org yg xmampu dan uzur...
ana tersenyum dan bernekad utk berpuasa penuh esoknya..pakcik tu pun mintak diri utk pulang dgn mencapai basikal buruknya...sebelum dia pulang
tiba-tiba...
dia datang semula kepada ana dan cakap..
"dik rasa skit murtabak ni sedap x sbb semalam pakcik beli xsedap hehehehe"
sekali lg ana terkedu dan ditinggalkan dengan 1001 persoalan...


tulah dia antara kenangan ana mase kecil dulu mmg kelakar dan pening..kalo nak cerita dr kecik sampai sekarang mmg sampai sahur pun tak abis..ana titipkan sikit2 utk tatapan pembaca yg sudi membaca semua...nanti kalo ada masa ana akan kongsi lg cerita2 ana utk kamu semua..

Harapan Ramadhan 

Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri
Tiada henti-henti

Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar
Kita memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan

Selangkah demi selangkah...
Dengan rahmatMu oh Tuhanku...
Ku tempuh jua..


SALAM RAMADAN....